You can do that for me, can't you? - Reisverslag uit Beekbergen, Nederland van Niels Taal - WaarBenJij.nu You can do that for me, can't you? - Reisverslag uit Beekbergen, Nederland van Niels Taal - WaarBenJij.nu

You can do that for me, can't you?

Door: Niels

Blijf op de hoogte en volg Niels

06 November 2012 | Nederland, Beekbergen

Liever allemaal,

Op dit moment schrijf ik mijn verslag niet in Shanghai maar in Hangzhou. Vandaag was ik vrij en heb met Sam afgesproken op zijn werk. Het enige probleem is dat hij zijn trein heeft gemist en nu een uur later is. Geen probleem, ik kon bij de accounting zitten tot dat ik dit bericht kreeg:
'Amigo, would you mind sit my seat? Accounting is so shy to tell you she need leave and lock the door...'
Ik kan net zo goed als elke Chinees met mijn hoofd op het bureau een dutje doen of gewoon een verslag schrijven voor jullie!

Afgelopen week heb vooral gekeken hoe het eraan toe gaat in het hotel, vooral qua klachtafhandeling en communicatie. Aan de ene kant is het heel leuk en bijzonder om nu manager te zijn. Toegegeven, ik had niet verwacht dat ik deze verantwoordelijkheid zou krijgen. Sinds ik mijn businesscard heb, word ik zelfs buiten werk gebeld om te helpen. Zoals gisteren, toen ik kleren aan het passen was... Een winkel om gehoorapparaten te kopen... geen rpobleem! Andere kamer.. geen probleem! You can do that for me, you're manager right?
Bij de receptie zijn er kleine dingen die verbeterd kunnen worden. Als er veel gasten aan de balie staan, is iedereen druk bezig.. maar met wat? Chinezen kunnen niet tegen stress en durven niet te zeggen dat de gast even moet wachten. Aan mij de taak om aan te geven wie wat moet doen. Elke dag houd ik booking.com, Agoda.com en andere sites in de gaten: betere comments kan je natuurlijk niet krijgen.

In het restaurant is het een heel ander verhaal. Niemand spreekt daar Engels en ik moet zelfs tegen de F&B- manager vertellen wat ze moet doen. Gezien het feit dat 80% van de gasten westers is, hebben ze nogal een eigen smaak qua sfeer. De TV hard aan terwijl er mooie rustige muziek wordt gespeeld: TV uit. Gasten geven aan dat ze het koud hebben omdat de deur openstaat: Zij laten de deur elke keer open. Het personeel kan niet alle drankjes maken wat er op de menukaart staat, ze zien niet op tijd wanneer er een tafel schoongemaakt moet worden, zelfs al zitten er maar een paar gasten weten ze niet meer wat ze moeten doen. Bijna alle klachten gaan over het restaurant en het personeel.

Nu ben ik aangenomen om de service te verbeteren en overal te helpen waar ik kan. Gisteren heb ik met mijn General Manager om te tafel gezeten en mijn plan laten zien. Ik heb opgeschreven dat ik Engelse les ga geven, kamers persoonlijk ga checken of het schoon is, andere muziek laten draaien etc. Hij was zeer te spreken over mijn plan en donderdag gaan we samen Engelse boeken kopen en krijg ik elke donderdag een kamer om 20 man les te geven. Ook mag ik nu kamers controleren en in overleg veranderingen aanbrengen. Ik heb aangegeven dat mijn doel is om binnen 6 maanden geen klacht meer te willen lezen over het restaurant op internet.

Ik ben een persoon die graag sociaal is en het iedereen naar zijn of haar zin maakt. Nu heb ik al van o.a. Michael en Marcel gehoord dat mensen je ook niet mogen omdat je toch moet zeggen wat zij moeten doen. Dat is wel even wennen. Toch ging ik gisteren na het werk even langs bij mijn collega's in hun kamers beneden in het hotel. Ze waren heel aardig en lieten me hun kamers stuk voor stuk zien. Ook krijg ik qua eten niks tekort. De keuken maakt elke dag mijn eten en kijken of ik het wel lekker vind, heel aardig.

Ook wilde ik graag een electrische fiets kopen, na eerst al 10 keer verkeerd te zijn gelopen. Nadat ik een deel cash had en een deel met de CC van Sam wilde pinnen (die heeft hij gegeven als ik geld nodig had), maakte de verkoper mijn scooter helemaal klaar. Alleen het pinnen lukte niet waarop ook nog eens mijn internet bundel en beltegoed op was. Op dat moment wilde ik gewoon even niet in China zijn... maar ook dat hoort erbij! Zo liep ik ook gisteren achter mijn hotel op de markt en keek ik gewoon eventjes naar links, zomaar. Werd er een kip gedood door de keel door te snijden, alsof het heel normaal is. Wel ben ik blij om in dat gedeelte van Shanghai te wonen.. het is immers het 'echte' China.

Nu ga ik lekker genieten van mijn twee vrije dagen in Hangzhou. Vandaag met Sandy langs het Westlake gelopen en genoten van de rust. Ik hoor de hele dag auto's, sirenes, mensen en geroggel om me heen! Vanavond ga ik met Sam naar Kendo les, ik heb nu een lidmaatschap voor 3 maanden. Morgen met Danner en Monica naar het zwembad waarna ik in de avond weer terugga naar Shanghai. Ik ben helemaal op mijn plek in ieder geval, zolang mijn beltegoed het doet om hulp in te schakelen, zoals in Weekend Miljonairs.

Foto's plaats ik morgen op FB en ook hier op deze site.
Liefs,
Niels


  • 06 November 2012 - 11:55

    Gerrie:

    Hoi Niels, ben ik blij dat je even tijd over hebt. Weer leuk om te lezen dat je het naar je zin hebt, je bent al aardig op je plek. Fijn dat je je vrienden zo geregeld kan opzoeken, dat maakt het ook wel gemakkelijker. Het lijken me wel aardige mensen in het hotel en ik heb inderdaad ook de recensies bij Bookings gelezen, het is ook leuk om straks te zien dat je inspanningen resultaat opleveren.

    Dat rochelen herken ik van de eerste keer dat ik in Thailand was, ik was altijd bang dat ik er over zou uitglijden en kreeg er soms de kriebels van over m'n rug. Maar ja, dat is nou eenmaal hun cultuur, de Chinezen hier zullen sommig dingen van ons ook wel gek vinden.

    Ik hoop dat je de kaart inmiddels hebt ontvangen, geniet van je vrije dagen.

    Liefs uit Groesbeekxx

  • 06 November 2012 - 21:03

    Lilian:

    Hoi Niels,

    Het is weer een heel verhaal geworden. Ik vermoed dat ik de persoon ben die via de telefoonlijn hulp moet bieden als je pinpas het bv niet doet. Zo zie je maar dat moeders belangrijk zijn ook al woon je ver weg haha...

    Groetjes mama

  • 07 November 2012 - 12:40

    Birgitta:

    Ha Niels,

    Wat een leuk verhaal weer. Het is net alsof ik er zelf bij ben als ik je verhaal lees. Je bent goed bezig, de wind er onder, gelijk spijkers met koppen slaan in het begin. Ik bel je snel een keer. Wat is de beste tijd om te bellen?

    xx Birgitta

  • 07 November 2012 - 16:58

    Niels Taal:

    Ja, bellen is altijd gezellig! Je kan me het beste bellen tussen 05:00 en 11:00 Nederlandse tijd of tussen 15:00 en 18:00 Nederlandse tijd;) Bedankt voor de reacties, probeer er altijd iets van te maken..

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Beekbergen

Niels

Actief sinds 03 Jan. 2011
Verslag gelezen: 539
Totaal aantal bezoekers 48668

Voorgaande reizen:

09 Februari 2011 - 16 Augustus 2011

Stage China

28 Oktober 2012 - 30 November -0001

Wonen in China

Landen bezocht: